Recension - The Gathering Storm

08 mars 2015

The Gathering Storm är den första av de tre sista böckerna i serien Drakens Återkomst. Seriens skapare Robert Jordan dog 2007 och nu har serien skrivits färdig av Brandon Sanderson, anlitad av Robert Jordans fru Harriet. Sanderson är en av mina personliga favoritförfattare. Även om jag sörjde Jordans död så blev jag glad att det blev han som fick äran att skriva färdigt fantasyvärldens, enligt mig, mest episka och mest genomtänkta serie. Flera gånger läste jag igenom hela serien när en ny bok utgavs. Om jag ska säga något negativt om serien så är det att den är för massiv och ofta allt för långsam. Nya karaktärer presenterades i vart och var annat kapitel och ibland kunde det gå tillsynes hela böcker utan att huvudkaraktärerna syntes till. Ett "fel" som Sanderson rättat till i The Gathering Storm.

The Gathering Storm är den tolfte boken i denna massiva fantasyserie. Boken håller ett högt tempo, i Jordan-mått, och det är tack och lov mer eller mindre endast huvudkaraktärerna vi får följa. Framförallt Rand och Egwene som båda väver samman många av de handlingstrådar som Jordan började nysta i för flera böcker sedan. Boken har även flera dramatiska och actionladdade kapitel där jag som läsare håller andan och fick nördrysningar till. Sanderson har förvaltat Jordans värld mycket väl och jag som gammal läsare märkte inte nämnvärt av författarbytet. Boken känns i det stora hela mer fokuserad än böckerna som kom innan trots att den är över 1000 sidor lång. Jag slukade boken på tre dagar och är utan tvekan det bästa jag har läst på ett bra tag.

Betyg: 5/5